Nieuws

6 jun 2024

Gezocht: studenten als gastdocenten

Gastlessen Medische dubbeltalenten studiejaar 2024-2025 

Opzet en inhoud van de gastlessen

Een gastles als Medisch dubbeltalent geef je in een werkgroep van 10-12 geneeskundestudenten. De gastles duurt in totaal 30 minuten. In de eerste 10 minuten ben jij aan het woord. Je vertelt over je ziektegeschiedenis, je ervaringen in de omgang met artsen en andere zorgverleners en de gevolgen van je aandoening voor het dagelijks leven, de studie, en je toekomstperspectief. In het tweede gedeelte van de les ga je in gesprek met de studenten in de werkgroep. Zij bepalen met hun vragen de richting van het gesprek. Jij bepaalt zelf of je een vraag wel of niet beantwoordt. Na afloop hebben we een korte nabespreking.

Data Blok Rood (master jaar 1)

Elke zes weken op een donderdag, aanwezig zijn van 12.00 tot 13.30 uur in het WKZ; drie dubbeltalenten per keer:

  • donderdag 5 september 2024
  • donderdag 17 oktober 2024
  • donderdag 28 november 2024
  • donderdag 23 januari 2025
  • donderdag 6 maart 2025
  • donderdag 17 april 2025
  • donderdag 22 mei 2025
  • donderdag 10 juli 2025

Data CA-lessen (bachelor jaar 2)

In één week 4 dagdelen met in totaal 24 gastlessen: in totaal zijn ongeveer 6-8 dubbeltalenten nodig. Bij elke les is een communicatiedocent aanwezig om het gesprek te begeleiden. Voorlopige data (de tijden volgen later):

  • maandag 4 november 2024
  • dinsdag 5 november 2024
  • donderdag 7 november 2024

Misschien vind je het fijn om een keer een gastles bij te wonen, om te zien hoe het gaat? Dat kan. Voor nieuwe dubbeltalenten organiseren we een voorbereidingsbijeenkomst, om samen te oefenen. 

Heb je interesse, neem contact op met Casper: c.g.schoemaker-4@umcutrecht.nl

14 mrt 2024

Lopen of met de lift?

"Afgelopen januari heb ik met een mede-medisch dubbeltalent een gastles gegeven voor de arts-assistenten kindergeneeskunde in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ). Zij heeft een zichtbare chronische ziekte, ik een onzichtbare. In het gesprek werd ons gevraagd naar tips. Ik gaf als tip ‘Ga er vanuit dat jouw coassistent misschien niet de trap kan nemen. Stel dus de neutrale vraag “Zullen we met de trap of met de lift?”. Hierop kan de coassistent naar behoefte antwoorden zonder meteen de reden te hoeven vertellen.’

Afgelopen week kreeg ik een appje van een vriendin die coschap loopt in het WKZ. Haar werd gevraagd of ze de trap of lift wilde nemen. De arts-assistent vertelde over de gastles, en dat ze zich sindsdien heel bewust is, dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om de trap te nemen. Dit verhaal bezorgde mij een glimlach, het bevestigt de positieve impact van medisch dubbeltalenten in het onderwijs!"

Eline S.

8 mrt 2024

MD-café 5 maart 2024

Vorige week dinsdag was het zover: tweede MD-café vond plaats bij Sams op Hamburgerstraat! Onze gastspreker was ditmaal Emma Davids, lid van ons projectteam, 5e jaars geneeskundestudent en bovenal medisch dubbeltalent. Zij deelde haar inspirerende verhaal en indringende ervaringen met ons, waarna er werd nagesproken en ook tijdens de borrel wederom fijne gesprekken werden gevoerd en ervaringen werden gedeeld. 

Wij vonden als projectteam een zeer geslaagde avond en we kijken alweer uit naar het volgende MD-café. Hopelijk mogen we jullie daar ook weer verwelkomen!

Wil jij ook een keer naar een MD-café komen? Schrijf je hier in, dan houden we je op de hoogte. 

Heb je vragen? Neem dan contact op met Anne via a.antonisse@students.uu.nl.

21 dec 2023

Het eerste MD-café is een feit! 

Vorige week was het dan eindelijk zo ver: de kick-off van het MD-café op de Hamburgerstraat. Twee sprekers, die al wat verder zijn in hun carrière, deelden hun inspirerende verhalen. Bij de gesprekstafels - én tijdens borrel - werden onderling persoonlijke verhalen, ervaringen en ideeën gedeeld. 

Als projectteam kijken we heel positief terug op de avond! We zien er nu al naar uit om jullie in het nieuwe jaar te mogen verwelkomen bij ons volgende MD-café.

Meer info volgt! 

Wil je ook een keer naar het MD Café komen? Schrijf je hier in en we houden je op de hoogte.

Heb je vragen? Neem dan contact op met Anne via a.antonisse@students.uu.nl.

1 dec 2023

Kick-off MD-café 14 dec 2023

Donderdagavond 14 december zal ons eerste MD-café plaatsvinden. Het MD-café is speciaal voor medische dubbeltalenten om elkaar te ontmoeten. Op deze avond zullen ook enkele medische dubbeltalenten die al wat verder zijn in hun carrière - rolmodellen, zou je kunnen zeggen - hun ervaringen als dubbeltalent delen. De komende tijd organiseren we vaker een MD-café.

Zou je ook willen komen? Schrijf je hier in!

Wil je meer informatie? Mail Anne: a.antonisse@students.uu.nl. 

1 dec 2023

Onderzoek

Momenteel is een geneeskunde student een systematic review aan het uitvoeren over de prevalentie van autisme en ervaringen met autisme binnen de gezondheidssector (geneeskundestudenten en artsen). Verder wordt er naar de mogelijkheden gekeken om een onderzoek te starten naar de impact van Medische Dubbeltalenten in het CA-onderwijs. Meerdere studenten hebben interesse getoond om een wetenschappelijke stage te volgen binnen medische dubbeltalenten, dus meer interessant nieuws volgt snel.

30 nov 2023

Curriculumherziening

Momenteel is een curriculumherziening gaande voor de bachelor en master van geneeskunde, die in 2025 van start zal gaan. Wij zijn druk bezig om medische dubbeltalenten een vaste plek te geven in het nieuwe curriculum! We denken daarom actief mee met de verschillende inspirerende werksessies van de curriculum herzieningscommissie. 

29 nov 2023

Gastlessen medische dubbeltalenten groot succes

In november hebben 6 geneeskundestudenten met een chronische aandoening gastlessen gegeven in de CA-werkgroepen voor alle 2e jaars bachelor studenten geneeskunde. Ze vertelden eerst kort over hun leven met de ziekte, de diagnose en behandeling, het contact met dokters en de consequenties voor de studie. Daarna was er ruimte voor een open gesprek. In de evaluatie schreven de bachelor studenten dat ze nu echt beseften wat het betekent om chronisch ziek te zijn, omdat ze het verhaal hoorden van een leeftijdsgenoot, en zelfs medestudent. Dat maakte indruk. Er waren geneeskundestudenten die door deze les de ruimte voelden om in de werkgroep voor het eerst over hun eigen aandoening te vertellen. De communicatie-docenten - onder leiding van Maaike Kok - waren ook erg enthousiast. Het wordt een vast onderdeel van de CA-lessen.

Wat ons betreft smaakt dit naar meer!

Een project van