Over ons
Kernteamleden

Rachelle de Mooij
Functie: Trainee onderzoeker
Organisatie: Hogeschool Utrecht
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan het project?
Ervaringskennis is al een aantal jaar een onderwerp dat mijn interesse heeft. Wel zijn er in mijn ogen nog een hoop kansen om dit een betere plek te geven in het onderwijs en in het werkveld. Ik vind het van grote meerwaarde dat dit project echt samen met studenten is. We werken vanuit een gelijkwaardige positie.
Wat is je rol in het project Dubbeltalenten in het Hoger Onderwijs?
Ik ben onderdeel van het kernteam. Samen met de andere leden van het kernteam stel ik een ontwikkelgroep samen, doe ik onderzoek naar welke voorbeelden er al zijn rondom dit onderwerp en zorg ik ervoor dat er communicatie naar buiten toe plaatsvindt.
Wanneer is wat jou betreft het project geslaagd?
Het project is voor mij geslaagd met aandoening of kwetsbaarheid dit ook echt kunnen ervaren als dubbeltalent. Ik denk dat het op dit moment nog vaak als een taboe/obstakel voelt. Daarnaast wil ik graag dat de waarde van dit project gezien wordt door een veel grotere groep van studenten en medewerkers; ook door hen die op dit moment nog weinig affiniteit met ervaringskennis hebben.

Nina Korsuize
Naam: Nina Korsuize
Functie: Lid Kernteam, Onderzoeker
Organisatie: UMC Utrecht
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan het project?
Het reguliere (geneeskunde)onderwijs biedt momenteel weinig ruimte voor ervaringen van studenten binnen de gezondheidszorg. Er heerst zelfs in zekere mate een taboe op, ondanks het feit dat ruim 10% van de studenten binnen de faculteit geneeskunde een chronische aandoening heeft. Het inzetten van de ervaring van deze studenten in het onderwijs is heel waardevol gebleken vorig jaar in het ‘Medisch Dubbeltalenten’ project, waar ik zelf ook aan heb deelgenomen. Dat wij nu de kans hebben om studenten, docenten en onderzoekers vanuit het hoger onderwijs samen te brengen is een fantastische kans, en wat mij betreft dé plek om het onderwijs en de begeleiding voor studenten te verbeteren!
Wat is je rol in het project Dubbeltalenten in het Hoger Onderwijs?
Ik ben lid van het kernteam en samen met Casper verantwoordelijk voor de vertegenwoordiging vanuit het UMCU en de faculteit geneeskunde.
Wanneer is wat jou betreft het project geslaagd?
Wanneer wij meer bewustzijn hebben gecreëerd omtrent dubbeltalenten en ervaringskennis van studenten structureel geïmplementeerd wordt in het onderwijs.
Nu we het in dit project toch over talenten hebben… Wat is jouw grootste talent?
Ik houd mij veel bezig met wetenschappelijk onderzoek en onderwijsvernieuwing. Deze ervaring zet ik graag in binnen het project.

Lisa Verberg
Functie: Lid Kernteam
Organisatie: JongPIT
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan het project?
Zelf ben ik vorig jaar afgestudeerd als hbo verpleegkundige, tegelijk heb ik zelf ook diverse chronische aandoeningen (zowel fysiek als psychisch). Dit project laat zien dat je chronische aandoening, beperking of kwetsbaarheid niet beperkend is maar juist een verrijking als zorgprofessional. Je weet tenslotte hoe het is om aan de andere kant te staan en een zorgprofessional nodig te hebben, en je weet ook hoe het is als je je lichaam niet altijd kan vertrouwen.
Wat is je rol in het project Dubbeltalenten in het Hoger Onderwijs?
JongPIT is de stichting voor én door jongeren met een beperking. Wij zorgen er dus voor dat de stem van de jongeren gedurende het project goed vertegenwoordigd blijft en niet verloren gaat.
Wanneer is wat jou betreft het project geslaagd?
Voor mij is dit project geslaagd als wij het bewustzijn hebben vergroot dat het doen van een zorgstudie met een beperking, chronische aandoening of kwetsbaarheid juist een extra talent met zich meebrengt in plaats van dat het alles enkel lastiger maakt. En daarnaast zou ik het heel tof vinden als het zich gaat verspreiden onder diverse hogescholen en universiteiten en niet enkel blijft bij de hogeschool en universiteit in Utrecht.
Nu we het in dit project toch over talenten hebben… Wat is jouw grootste talent?
Ik ben goed in dingen analyseren en het vervolgens concreet maken. Hierdoor kan ik van grootse ideeën en plannen iets concreets maken en het vervolgens goed onder woorden brengen.

Otto-Jan Bikker
Functie: Lid Kernteam
Organisatie: Hogeschool Utrecht opleiding Verpleegkunde
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan het project?
Ervaring met sociaal-maatschappelijke, fysieke of mentale problemen kunnen we vroeg of laat allemaal opdoen, het leven is kwetsbaar. Veel studenten en docenten (inclusief ik zelf) hebben dit soort ervaring. Er zijn al mooie voorbeelden van hoe je deze ervaring in de zorg en het onderwijs professioneel kunt benutten en hoe deze ook heel goed kan samengaan met de rol van zorgprofessional. Soms is er nog een taboe of twijfel over de vorm. Ik kijker er naar uit om veel van elkaar te leren en om deze deskundigheid verder te ontwikkelen met elkaar en het taboe te verminderen.
Wat is je rol in het project Dubbeltalenten in het Hoger Onderwijs?
Het bij elkaar brengen van mensen, het doen van verschillende vormen van onderzoek en ook het concreet ontwikkelen van creatieve werkvormen en innovaties.
Wanneer is wat jou betreft het project geslaagd?
Wanneer wij anderen in staat stellen te kunnen leren over ervaringsdeskundigheid en om hun ervaringsdeskundigheid verder te ontwikkelen en met zelfvertrouwen te benutten. Ik hoop dat dit een vaste en concrete plaats inneemt in ons onderwijs.
Nu we het in dit project toch over talenten hebben… Wat is jouw grootste talent?
Ik houd van een goede sfeer en van gezamenlijke creaties. In het dagelijks leven maak ik graag dingen van hout en muziek. Ik hoop met een hands-on mentaliteit concreet te kunnen bijdragen.

Casper Schoemaker
Functie: Adviseur patiëntenparticipatie in onderzoek
Organisatie: UMC Utrecht
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan het project?
Ik ben opgeleid als onderzoeker en heb ervaring met een chronische aandoening. Als docent in het UMCU zie ik dat studenten met een chronische aandoening het onderwijs aan hun medestudenten verdiepen. Daarnaast wil ik graag leren van gelijkgestemden bij de HU.
Wat is je rol in het project Dubbeltalenten in het Hoger Onderwijs?
Ik was een van de initiatiefnemers van het project. Binnen het projectteam ben ik verantwoordelijk voor het UMCU-deel.
Wanneer is wat jou betreft het project geslaagd?
Als we veel van elkaar geleerd hebben. Als binnen HU en UMCU de ervaringskennis van studenten voortaan formeel wordt erkend als een waardevolle aanvulling op het onderwijs. En als we dit enthousiasme kunnen overbrengen op andere hogescholen en universiteiten.
Nu we het in dit project toch over talenten hebben… Wat is jouw grootste talent?
Ik kan vreemde, innovatieve ideeën zo opschrijven dat lezers zich afvragen waarom het nog niet bestond.

Sascha van Gijzel
Functie: Docentonderzoeker
Organisatie: Hogeschool Utrecht, Social Work
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan het project?
In mijn werk en privé heb ik gezien wat de betekenis kan zijn als je ervaringen aandacht geeft en daarvan samen leert. Dit kan bijdragen aan verbinding en in bepaalde contexten aan rechtvaardigheid. Ik wil dan ook heel graag leren van collega's en studenten van het UMCU, HU Verpleegkunde en Social Work hoe zij dat doen en samen nieuwe aanpakken creëren die bijdragen aan meer integratie van ervaringskennis.
Wat is je rol in het project Dubbeltalenten in het Hoger Onderwijs?
Samen met Casper coördineer ik het project en houd ik me bezig met de inventarisatiefase van het project.
Wanneer is wat jou betreft het project geslaagd?
Als we het perspectief van studenten met een dubbeltalent weten te benutten en om weten te zetten tot materialen die met enthousiasme worden ingezet in het onderwijs.
Nu we het in dit project toch over talenten hebben… Wat is jouw grootste talent?
Mensen bij elkaar brengen en oog hebben voor de kracht van ieders perspectief is iets waar ik sterk in ben. Verder heb ik naast mijn gezin een grote liefde voor alles wat groeit en bloeit en breng ik graag tijd door in onze tuin.

Henk van Zeijts
Functie: Procesbegeleider
Organisatie: Open Concept
Wat is jouw motivatie om mee te werken aan het project?
In het voorgaande project ‘Medische dubbeltalenten’ heb ik kunnen proeven aan wat het betekent om dubbeltalent te zijn. Ik heb ook de impact ervaren van het delen van ervaringskennis binnen het (medische) onderwijs. Dat we nu binnen dit project de mogelijkheid krijgen om alle ervaringen, samen met die van de HU, te bundelen en uit te dragen vind ik erg waardevol. Daar draag ik graag aan bij!
Wat is je rol in het project Dubbeltalenten in het Hoger Onderwijs?
Ik begeleid het creatieve proces tijdens het tweede deel van het onderzoek. Met het ontwikkelteam - met studenten en docenten - gaan we op zoek naar hoe we de opgedane ervaringen concreet kunnen uitdragen en welke vorm daarbij het beste past. Het idee waar we het meest enthousiast over zijn, gaan we vervolgens ook daadwerkelijk realiseren.
Wanneer is wat jou betreft het project geslaagd?
Voor mij is het geslaagd als we buiten UMCU en HU partijen enthousiast krijgen voor het Dubbeltalenten gedachtegoed en als ze met ons ontwikkelde materiaal aan de slag gaan.
Nu we het in dit project toch over talenten hebben… Wat is jouw grootste talent?
Ik denk dat ik in mijn werk een creatieve verbinder ben. Naast mijn werk maak ik veel muziek; ik speel o.a. trompet in twee jazz/funk bands.