Nieuws en archief

19 sep 2024

Eerste ontwikkelwerkplaats

Dubbeltalenten in hoger onderwijs van start!!

Afgelopen maandag was het zover! De allereerste bijeenkomst van de ontwikkelwerkplaats met studenten en docenten verpleegkunde en social work van de Hogeschool Utrecht en geneeskunde van UMC Utrecht. Na een uitgebreide en interactieve kennismaking werd er door 2 studenten een gastles verzorgd zoals die bij het UMCU geneeskunde gegeven wordt. Deze ervaringsgerichte start werkte verbindend en maakte meteen de kern van het project helder. Hoe kunnen we Dubbeltalenten van studenten zodanig benutten zodat deze bijdragen aan het onderwijs?
De kop is eraf! We kijken ernaar uit om samen aan de slag te gaan en veel van elkaar te leren. Wil je de voortgang volgen? Meld je aan voor de nieuwsbrief! https://lnkd.in/ePCiDKC5

17 jun 2024

Startbijeenkomst ‘Dubbeltalenten in het hoger onderwijs’ 

Maandag 27 mei, Bestuursgebouw Universiteit, 

Tijdens de startbijeenkomst op 27 mei jl. voor het project “Dubbeltalenten in het hoger onderwijs” kwamen studenten en docenten van de opleidingen social work, verpleegkunde en geneeskunde samen om kennis te maken met elkaar en met het project. Na een bewegende kennismaking door ontwerper Henk en een introductie van projectleider Casper vertelde verpleegkunde student Rebecca samen met docent Kornelis Jan over haar praktijkgerichte kwalitatief onderzoek. Hiervoor heeft ze 9 medestudenten geïnterviewd over de vraag: Wat hebben studenten verpleegkunde met ervaring met psychische kwetsbaarheid nodig om die ervaringen in te zetten in het onderwijs, bijvoorbeeld als gastspreker?

Uit Rebecca’s onderzoek kwam de behoefte naar voren van jongere studenten (20-25 jaar) om samen met een docent de les vorm te geven. Ook kwam de wens naar voren om pas als je in de bovenbouw  zit lessen te verzorgen aan jongerejaars. Bij studenten speelt de vraag of hun klasgenoten hen wellicht ‘anders’ zullen bekijken als zij hun verhaal delen, en op deze manier is de kans kleiner om je directe klasgenoten tegen te komen. De resultaten van dit onderzoek geven mooie input voor ons project en bieden een concreet voorbeeld van hoe studenten en docenten kunnen bijdragen aan het project Dubbeltalenten in hoger onderwijs.

Aanwezige studenten op de startbijeenkomst lijken enthousiast te worden van het idee om over de eigen opleidingsmuren heen gastlessen te verzorgen op basis van hun eigen ervaringen. Ook is er enthousiasme om mee te doen met de Ontwikkelwerkplaats binnen dit project. De ontmoetingen tussen studenten en docenten van andere opleidingen tijdens de bijeenkomst biedt inzicht in onder meer het effect van de verschillen in taalgebruik op verschillende onderwijsplekken, en hoe dat mensen kan raken. Hier blijkt maar weer: taal is dus wel echt een ding, en woorden doen ertoe.