Dubbeltalenten hoger onderwijs

Ervaringskennis als kracht ter versterking van het onderwijs

Achtergrond

Meer dan 10% van de studenten van de zorg-, en welzijnsopleidingen in het hoger onderwijs leeft met een chronische lichamelijke aandoening en/of mentale klachten. Deze studenten zijn uniek: zij zijn student, toekomstig zorgprofessional én drager van ervaringskennis.

In het project “Dubbeltalenten in het hoger onderwijs” willen we ervaringskennis van deze studenten als een kracht in het onderwijs inzetten. Niet alleen voor henzelf en hun toekomstige beroepsuitoefening, maar ook voor hun medestudenten en uiteindelijk ook de jongeren die zorg ontvangen.

Studenten en docent van UMCU en de HU, ontwerpers van Open Concept en jongeren van belangenbehartiger JongPIT werken aan kruisbestuiving van kennis en ontwikkeling van producten die het benutten van de ervaringskennis van studenten binnen zorg en welzijnopleidingen ondersteunen. Dit doen we door samen een co-creatief ontwikkelproces te doorlopen en een leernetwerk te creëren.

Voorbeelden

Voorbeelden van andere projecten rondom dit thema:
UMCU Home – Medische dubbeltalenten
HU Erasmus Partnership Experiental Knowledge | Powerus

Een project van