Het project
Tijdens de tweede fase van Medische dubbeltalenten volgen we vier inhoudelijke sporen, die mede geleid worden door drie geneeskundestudenten.
Spoor 1: Ontmoeten
Veel geneeskundestudenten met een chronische aandoening staan er alleen voor. Ze zouden graag in contact komen met anderen zoals zij. Niet alleen jaargenoten, maar ook dubbeltalenten die al verder zijn in hun carrière, die zouden kunnen dienen als rolmodellen. Doel van dit spoor is elkaar ontmoeten en mooie plannen smeden om het onderwijs te verbeteren.
Spoor 2: Onderbouwen
Tijdens de eerste fase van het project kregen we van studenten en docenten veel vragen over de onderbouwing van onze aannames en de verwachte effecten van onze voorstellen. In dit spoor bieden we ruimte voor wetenschapsstages, voor de onderbouwing van aannames, effecten en kansen en bedreigingen.
Spoor 3: Experimenteren
Het idee om de eigen ervaring met een chronische aandoening te zien als een talent in het geneeskunde-onderwijs is nieuw. Heel veel is nog niet uitgetest in het onderwijs. Begin november 2023 gaven dubbeltalenten voor het eerst gastlessen tijdens de communicatielessen in het 2e jaar van de bachelor. We evalueren de lessen en leggen de ervaringen vast in het lesmateriaal.
Spoor 4: Agenderen en implementeren
Het Geneeskunde-curriculum in Utrecht wordt op dit moment herzien. Deze herziening biedt een window of opportunity voor vernieuwing van het onderwijs. Wij zijn daarbij betrokken. Doel van dit spoor: ruimte creëren en bewaken in het curriculum voor de inzet van dubbeltalenten in het reguliere geneeskunde-onderwijs in bachelor én master.